Николай Аврамов, управител на Парафлоу, пред списание Мениджър
Работим с убеждението, че всяка нова технология, която идва отвън, трябва да бъде усвоена бързо от екипа ни и да бъде представена достъпно на клиента, разказва Николай Аврамов, основател и управител на българската ИТ компания
НИКОЛАЙ АВРАМОВ е управляващ собственик и един от основателите на "Парафлоу Комуникейшънс" - водещ ИТ системен интегратор. Завършил е Санктпетербургския държавен електротехнически университет ЛЕТИ и е специализирал "Паралелни компютри" в Университета в Манчестър, Великобритания. Защитил е докторска дисертация в Института по математика на БАН на тема "Проектиране на мултипроцесорни системи". Член е на УС на БАИТ.
- Господин Аврамов, 20 години много или малко време са за една компания да стане лидер в своя сектор?
- Много са. Ако първите 5 години не стане лидер или поне не e достатъчно видима, и следващите 50 години няма да успее. В нашия бранш, който е силно динамичен и технологично ориентиран, най-важни са хората. Нужно е ежедневно да се доказваме. Ключовото организационно умение е мотивацията на отделните специалисти, консултанти и екипа като цяло. В същото време мотивацията в ИТ сектора зависи предимно от интересната работа. Затова се грижа всеки проект да е иновативен и предизвикателен. Работим с убеждението, че всяка нова технология, която идва отвън, трябва да бъде усвоена бързо от екипа ни и да бъде представена достъпно на клиента.
- Коя е най-иновативната технологична концепция, реализирана от вашия екип? - Стараем се да бъдем винаги актуални и въпреки че не ние създаваме технологиите, нашият успех зависи от това колко удачно успеем да пренесем ИТ новостите в бизнеса на нашите клиенти. Проектът, който ни създаде като компания, бе Националната мрежа на държавната администрация, която започна да се гради през 1998 г. и продължи повече от 14 години, като в голяма част от времето се работеше без никакво финансиране. Горди сме, че идеята и реализацията бяха наши. Друг емблематичен наш проект бе най-голямата VPN мрежа в Европа, която обедини над 3 хил. училища през 2006 година.
- Как се променят изискванията на клиентите към системните интегратори на ИТ решения и съответно как вие отговаряте на тях?
- Преди 20-25 години клиентите бяха с далеч по-скромни възможности, но бяха много добре технологично информирани. Те водеха процеса при избор на ИТ решение. В момента клиентите търсят ниски цени, а технологичната информираност за най-доброто и ефективно решение оставят на нас. Предполага се, че те имат друг основен бизнес, на който е посветено вниманието им. В крайна сметка така се случи промяната, че в момента клиентите ни ценят повече отпреди, защото ние винаги сме "малко" по-информираните и успяваме да предложим по-добрите решения от тези на конкурентите.
- Каква е вашата дефиниция за успешно завършен ИТ проект? - Когато клиентът е доволен и дойде за нов. Работим само по обозрими проекти, които имат кратки срокове, икономически смисъл и конкретно очаквани резултати. Клиентите нямат търпение и искат нещата да се случват по-бързо. Така една година стана максимално дългият срок за реализация дори на най-сложния проект.
- Кое е конкурентното предимство на българските ИТ компании и как очаквате да се развива секторът у нас идните години?
- Конкуренцията в сектора е прекалено голяма. Категорично съм "за" аутсорсинг компаниите у нас, които продават услуги в чужбина, но в същото време ИТ фирмите, които оперират на местния пазар, са наистина много. Последните години имаше малки, а и големи ИТ компании, които изчезнаха, защото бяха изцяло търговски ориентирани. Очаквам тенденцията да продължи. Другото ми очакване е държавата чрез готвения закон за електронното управление да се опита да се намеси по-активно в реализацията на проектите.
Към статията в списание Мениджър
автор: Венцислав Савов, фотограф: Диана Георгиева